«®°·.¸.•°°·.¸.•°™ منتدى فلة ™°·.¸.•°°·.¸.•°®
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

بالارادة والعزيمه تصلي للنتائج المرجوة

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
fulla
Admin
fulla

بالارادة والعزيمه تصلي للنتائج المرجوة Empty
مُساهمةموضوع: بالارادة والعزيمه تصلي للنتائج المرجوة   بالارادة والعزيمه تصلي للنتائج المرجوة Emptyالإثنين أغسطس 11, 2008 1:57 pm

أنا بجد مش عارفة ابدا منين انا محتارة وتايهة وحاسة اني ضايعة ومدمرة خلاصة الموضوع انا ارتبط من3سنين بشخص معايا في الجامعه بس هو كان اكبر مني بسنه المهم انا ارتبط بيه علشان حبه الزايد اوي ليه وكان بيبان في نظرته ليا وكان كل اصحابي بيحسدوني عليه بس انا منت لسه محبتوش او بصراحه اكتر استخسرت اني ارفض حبه لاني كان نفسي اتجوز عن حب المهم انا دلوقتي حبيته اوي اوي ومش شايفه حد تاني غيره ليه وبس واحنا اختلفنا وهو اتغير معايا خالص ومش عارفه ايه السبب وانفصل لفترة بس دا لانه كدب عليا وعمل حاجات كتيرة اوي معايا كل دا وانا استحملته وسامحته مش عارفه ليه وبعد كدا اتقدملي عريس دا وانا منفصله عن الشخص الاولاني المهم العريس دا كان مستواه الاجتماعي عالي جدا جدا وهو كمان حبني اول ماشفني وفضل يجري ورايا 3شهور المهم انا وافقت عليه علشان كان مناسب ومفيش حد قالي عليه كلمه وحشه ويوم قرايت الفاتحه انا كنت منهارة تماما وبقول لا مش عاوزاه وانه مش هو دا اللي في دماغي واهلي اقنعوني اني اديله فرصه للتعرف عليه بس انا مقدرتش استحمل اكتر من يومين وانتهي الموضوع المشكله بقي ان اللي انا بحبه كلمني تاني وانا اول ما سمعت صوته نسيت كل اللي عمله فبا وكلمته بس مقولتلوش علي العريس والحوار دا بس المعامله بقت رسمي اوي معاه وانا مش قادره استحمل كدا المشكله اني حبيته بجد ومش قادره انساه وبجد انا حاولت بس فشلت ومش عارفه احكي لجد لانهم رفضين مبدا اني ارجعله وهو بيقول انه انغير معايا بسببي انا اعمل ايه يا ريت تودوا عليا بسرعة لاني مش قادرة اعيش بالطريقه دي انا مدمرة بمعني الكلمة واسفه للاطالة عليكوا
-------------------------------------------

fulla
Admin
fulla

مُساهمةموضوع: رد: بالارادة والعزيمه تصلي للنتائج المرجوة   بالارادة والعزيمه تصلي للنتائج المرجوة Emptyالإثنين أغسطس 11, 2008 2:04 pm

إن هذا الإنسان إن كان يحبك حقاً لما استطاع الابتعاد عنك وإنك ذكرت في رسالتك أنه كذب عليك وكان هذا هو السبب المباشر لانفصالكما ومن يكذب مرة يكذب أكثر من مرة وإن كنت أنت السبب في تغير المعاملة فلماذا عاد مرة أخرى هل عاد ليتعامل معك بطريقة عادية أرى أن هذا الشخص يريد التسلية ولا يريد الارتباط لأنه إن كان يريد الارتباط لماذا يتعامل معك بهذا الشكل فطالما أنه عاد مرة أخرى كان عليه أن يفتح صفحة جديدة ويعفو عما سبق ولا يحاسب عليه أو أن يعاتب عليه ويبدأ صفحة جديدة معك لكنه عاد ليعذبك ولأنه يريد أن يرضي غروره بمجرد أن يعرف أنك في انتظاره وأنه إذا عاد في أي وقت سوف يجدك في انتظاره وهذا ليس حباً فيك بقدر ما هو حب لنفسه ولذاته وبما أن الجميع رافض لعودتك لهذا الشخص فهذا إن دل على شيء فإنما يدل على أنك لأنك تحبين هذا الشخص فأنت ترينه بمنظور مختلف ترينه بمنظور العاطفة بعيداً عن العقل والمنطق أما من حولك فهم يرون الصورة بشكل أوضح لأنهم يرونها بمنظور العقل المجرد من العواطف لذلك أنصحك يا عزيزتي أن تستمعي لنصائح من حولك لأن تماديك في علاقتك مع هذا الشخص سوف يكون فيها إهدار لكرامتك وكبريائك أعلم جيداً أن النسيان ليس سهلاً فلا يوجد زر في القلب نضغط عليه فننسى ولكن يجب أن تكون لديك الإرادة والعزيمة لنسيان هذا الشخص والبدء من جديد وحتى يحدث ذلك سوف تستغرقين بعض الوقت ولكن في النهاية سوف تستطيعين لو أردت ذلك ولكي تساعدي نفسك على هذا عليك أن تتقربي إلى الله بالصلاة والدعاء وعليك أن تنغمسي في دراستك قدر المستطاع وأن تشغلي كل تفكيرك وكل وقتك في التركيز في الدراسة والتفوق فيها وفي ممارسة هواية محببة لديك أو في الأعمال الخيرية من مؤسسات خيرية مثل مؤسسة رسالة والاشتراك في برامجها المتعددة وعليك أن تقطعي أي صلة لك به وأن تغيري رقم هاتفك حتى لا يستطيع الوصول إليك مرة أخرى وحاولي أن تتجاهليه تماماً حتى إن رأيته في الجامعة لا تحاولي لفت انتباهه أو التحدث إليه حتى يعرف قيمتك ويعرف أنه أخطأ عندما خدعك وكذبك عليك وأنه إن كان حقاً يريدك فعليه أن يفعل المستحيل ليقنع الناس به ويقنعك بالارتباط به ولا تحاولي أن تفعلي ما من شأنه أن يجرح كبرياءك وكرامتك وما من شأنه أن يقلل من قيمتك في نظره فأنت غالية وتستحقين شخصاً يقدرك ويعرف قيمتك ويحافظ عليك وأتمنى لك السعادة والتوفيق في حياتك العلمية والعملية وأن تكون السعادة حليفك إن شاء الله.
بوسى كات

بوسى كات

مُساهمةموضوع: رد: بالارادة والعزيمه تصلي للنتائج المرجوة   بالارادة والعزيمه تصلي للنتائج المرجوة Emptyالإثنين أغسطس 11, 2008 2:27 pm

انا راى انك تنسى الشخص ده لانه لو كان بيحبك فعلا مش ممكن كان يبعد عنك او يسيبك او يغير معاملته معاكى وانت كمان قولتى انه كدب عليك واصعب حاجه الكدب وممكن يكرر الكدب بعد كده فحاولى انك تنسيه وتبدا من جديد وتسمعى لنصايح اللى حواليكى بس متعمليش حاجه انت مش عايزاها او غصب عنك وربنا يكرمك ويوفقك يااااارب

بالارادة والعزيمه تصلي للنتائج المرجوة
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-